BIGYRUN
Vydáno:
|Autorka: RNDr. Alena Pavlačková

Nechej se vtáhnout do příběhu BIGYRUN a registruj se na www.bigyrun.cz
Těšíme se na tebe!
Team TEV
Vydáno:
|Autorka: RNDr. Alena Pavlačková
Nechej se vtáhnout do příběhu BIGYRUN a registruj se na www.bigyrun.cz
Těšíme se na tebe!
Team TEV
Vydáno:
|Autorka: Mgr. Jitka Piskačová
V letošním školním roce naši studenti soutěžili téměř ve všech kategoriích Fyzikální olympiády, v krajských kolech jsme měli celkem 9 úspěšných řešitelů, z toho kategorii A i C naši studenti vyhráli.
Vydáno:
|Autorka: Ing. Věra Helceletová
Fast běh - rychlý běh, doslova běh o život, protože se zde řeší mozková a srdeční mrtvice.
Vydáno:
|Autorka: Mgr. Martina Tinková
Na přelomu dubna a května se několik studentů francouzštiny zúčastnilo fotografických workshopů, které byly pořádány v rámci projektu PORTAVOZ EUROPA. Workshopy probíhaly francouzsko-česky a byly součástí mezinárodního programu, který si klade za cíl propojit Evropany. Letošním tématem byla SPOLEČNÁ BUDOUCNOST EVROPY, tak jak by si ji studenti představovali. Kromě fotografie, bylo úkolem autorů přidat i výstižnou legendu (jednu větu) minimálně v 5 jazycích, z nichž jeden byla francouzština. Nejúspěšnější studentkou z naší školy byla Magdalena Anežka Kapitánová z QB, jejíž fotografie byla vybrána mezi 20 nejúspěšnějších. Tyto fotografie budou zpřístupněny nejen na internetových stránkách, ale budou také součástí putovní výstavy ve Francouzských aliancích a ve spřátelených institucích. Magdinu fotografii si prohlédněte v příloze a posuďte sami, jak bude vypadat Evropa budoucnosti. Legendu přikládám:
Stavějme naději. Společně. Construyamos esperanza. Juntos. Construisons l'espoir. Ensemble. Costruiamo la speranza. Insieme. Let’s build hope. Together. Spem faciamus. Simul.
Vydáno:
|Autorka: Mgr. Martina Tinková
Tento výjezd je pokračováním projektu frankofonní skupiny z kvinty B, která, jak jste si již dříve mohli přečíst, byla předtím na Erasmu ve Španělsku. Oproti předchozí výpravě byla tato poněkud jiného ražení, jelikož jsme neletěli letadlem, ale jeli autobusem. Sraz byl v sobotu 23. dubna v 10 hodin večer před Bohémou, odkud jsme usínajícím Brnem vyrazili po D1 přes Prahu do Německa, a následně jsme překročili francouzské hranice. Po cestě jsme stavěli po každých třech hodinách na dvacet až třicet minut, abychom, až dojedeme do cíle, byli ještě pořád alespoň trochu naživu. Naší vysněnou lokací bylo malé městečko Saint Martin-en-Haut asi 30 km od Lyonu, kam jsme se samozřejmě taky museli podívat. Byly nám na to vyhrazeny rovnou dva dny. Přivítala nás příjemná noc v hotelu Orée du bois, po které následovalo setkání se Španěly, výborná snídaně a výprava autobusem do lyccé Jean Monnet.
První den jsme se rozdělili do malých skupinek a střídavě vyráběli tuhé šampony, nebo připravovali recepty, které jsme také uvedli v provoz na mezinárodní večer, který se konal ve středu. Po skončení jsme se odebrali na radnici, kde nás čekal pan starosta se svým projevem, ve kterém si dokonce vylámal zuby na češtině, a sušenými salámy jako dárečky na přivítanou. V následujících pěti dnech jsme navštívili 2 farmy, trh na nákup surovin pro mezinárodní labužníky, lanové centrum, dvakrát byli v Lyonu, provozovali cykloturistiku, přešli na červenou, toulali se po bulvárech, nakupovali nejenom levné zboží, ochutnali pralinkovou briošku (někteří i šneky a žáby), měli dezert, prohlédli si Musée des Confluence s eko čtvrtí, projeli se lodí, jedli pizzu, chytli nějakou španělskou chřipku a na závěr jsme se samozřejmě nezapomněli pořádně dlouze rozloučit.
Text: Jan Privarčák, QB Foto: Magdaléna Anežka Kapitánová
Vydáno:
|Autorka: Mgr. Denisa Hobžová
Letošním tématem projektového týdne se stalo měnící se klima. Studenti a studentky měli možnost nahlédnout problém z více stran díky zapojení učitelů z různých oborů i účasti řady inspirativních hostů. Cílem projektu bylo porozumět současné klimatické změně a uvědomit si, jaké dopady může mít naše jednání na ekosystémy a život člověka na Zemi. V návaznosti na to studenti*ky pracovali na projektu, který směřoval ke zmírnění změny klimatu či adaptaci na ni.
První den programu jsme při lesní hře společně hledali odpovědi na zapeklité „klimatické otázky“ v Atlasech klimatické změny, studenti*ky pracovali s texty, grafy, mapami i komplikovanými schématy. Následný workshop nabízel možnost lépe porozumět přírodním procesům. Studenti*ky si ve fyzikální laboratoři vyzkoušeli, jak množství CO2 ve vzduchu ovlivňuje kyselost vody a jak působí na teplotu a uvažovali nad koloběhem uhlíku v přírodě. Paralelní workshop dával možnost prozkoumat křesťanské texty reagující na svět přírody, hymnus sv. Františka na stvoření (bratři a sestry) a části encykliky Laudato si‘ papeže Františka. Čtení textů ve skupině nabízelo inspirativní zamyšlení i zajímavou debatu nad rolí církve v čase environmentální a klimatické krize a nad odpovědností křesťanů za tento svět.
Druhý den jsme společně počítali osobní uhlíkovou stopu a definovali jsme oblasti lidské činnosti, které nejvíce ovlivňují emise skleníkových plynů. Osobní uhlíkovou stopu jsme dávali do souvislosti s emisemi České republiky i celého světa. Ve druhé části dopoledne jsme přemýšleli, jak můžeme svým jednáním ovlivňovat množství emisí skleníkových plynů, a seznámili jsme se s projektem „Připrav Brno na klimatickou změnu“. Pracovali jsme s imaginací a představovali si Bigy budoucnosti.
Ve středu pracovali žáci ve skupinách pod dohledem zkušených lektorů: „červený tým“ s Jiřím Nešporem z Lipky, „žlutí“ s Martinem Jestřábkem z NaZemi, „modří“ s Lucií Smolkovou z Nadace Partnerství. Hledali téma pro svůj studentský projekt a plánovali první kroky na cestě k jeho řešení. Cílem projektu je uskutečnit akci (u větších/dlouhodobějších zamýšlených projektů uskutečnit první krok, naplánovat akci, představit záměr, mapovat terén, vytvořit anketu a prozkoumat blíže některou oblast aj.) s klimatickým dopadem v prostorách školy anebo v jejím okolí. Pracovali ve třech skupinách. Odpoledne si vzájemně představili své záměry metodou rychlé prezentace – elevator pitch.
Zaujali také hosté. Petr Holík, hvězda prvního dne, nabídl zajímavý přehled o projektu Fakta o klimatu, jeho autoři shromažďují data o klimatu a klimatické změně různých vědeckých institucí (ČHMÚ, NASA, Eurostat, IPCC a jiné) a zpracovávají z nich grafy a infografiky pro další použití. Bigy student Jakub Chládek nás zase seznámil s činností studentské organizace Fridays for future, jejími cíli, historií a organizační strukturou. Studenti*ky měli možnost ptát se na jeho osobní zkušenost s občanskou angažovaností a aktivismem. Ve středu mezi nás zavítala Helena Továrková z Nadace Veronica a představila možnosti fundraisingu, který napomáhá získávání finančních či jiných prostředků na obecně prospěšnou činnost organizací nebo jednotlivců.
Vydáno:
|Autor: Mgr. Pavel Vaněk
V sobotu 14. května proběhl na Bigy již 17. ročník Rodinného turnaje v nohejbalu. Atmosféra byla příjemná, počasí přálo, rodinných týmů bylo dokonce pět. Zúčastnili se studenti a studentky, rodiče, učitelé, zaměstnanci, absolventi Bigy i široká veřejnost.
Máme radost, že se podařilo po nucené covidové pauze navázat.
8. října 2022 budeme na Bigy pořádat 22. ročník Fotbalového turnaje aneb setkání generací, 9. října 21. ročník Turnaj ve streetballu v Komíně a 13. května 2023 nás čeká 18. ročník Rodinného turnaje v nohejbalu na Bigy.
Těšíme se na další setkání.
Vydáno:
|Autorka: Mgr. Alice Bílková
Kin-ballisté ve finále turnaje Czech Open
Vydáno:
|Autorka: Ing. Věra Helceletová
Exkurze kvart BIGY do MZM, oddělení geologie a paleontologie
Vydáno:
|Autorka: Mgr. Martina Tinková
10. května se v Praze uskutečnilo celostátní kolo OLYMPIADES DE FRANCAIS. Z Jihomoravského kraje postoupili tři naši studenti. Celostátní kolo se stejně jako krajské kolo konalo online. Studenti museli prokázat pohotovost, jazykovou připravenost, otevřenost a nadšení pro francouzštinu. Všem studentům děkujeme za poctivou přípravu a věřím, že je tato zkušenost bude motivovat k dalšímu studiu. V kategorii ZŠ/NG II. se student TB Frederik Pitrun umístil na 11. místě. V kategorii SŠ I. se studentka Lucie Janošková z 3.B umístila na nádherném 4. místě, kde bodový rozdíl činil pouze 0,5 bodů. Největší radost a blahopřání putuje do sexty B Tomáši Bartečkovi, který vybojoval úžasné 2. místo v kategorii SŠ II.
Děkujeme vaše francouzštinářky