Bigy logo
Biskupské gymnázium Brno a mateřská škola

Předmětová komise

Matematika

Kategorie

 Akce předmětové komise

Předměty

CMA Cvičení z matematikyMAT MatematikaCman Cvičení z matematikySemn Seminář z matematikyDegn Deskriptivní geometrieSEM Seminář z matematikyMATR Matematika rozšiřujícíVMA Vyšší matematikaDEG Deskriptivní geometrieVman Vyšší matematika
Ilustrační foto
Matematika – základní informace

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Eva Plechlová

Titulní obrázek článku

Vítejte na stránkách matematiky!

Odkazy na stránky učitelů matematiky

prof. Haminger:  http://www.haminger.wbs.cz

                        (zadání matematické olympiády a termíny odevzdání, Homo Špekulus)

prof. Plechlová:   http://www.plechlova.websnadno.cz

                         (příklady pro přípravu k maturitě z matematiky a deskriptivní geometrie)

prof. Piskačová:  http://www.piskacova.websnadno.cz

prof. Hamingerová: http://www.hamingerova.wbs.cz

prof. Henc:  http://www.mahenbigy.websnadno.cz

prof. Stará:  http://www.janstar.websandno.cz

Matematika

Výuka matematiky prohlubuje a rozvíjí pochopení a využití kvantitativních a prostorových vztahů reálného světa, utváří kvantitativní a geometrickou gramotnost studentů. Způsob matematického myšlení a zdůvodňování, vytváření hypotéz a deduktivních úvah je prostředkem pro nová a hlubší poznání a je předpokladem dalšího studia. Učivo matematiky umožňuje pochopit, že matematika je nezastupitelným prostředkem v modelování a předpovídání reálných jevů. Osvojené matematické pojmy, vztahy a procesy napomáhají proniknout do podstaty oboru, propojovat jednotlivé tematické okruhy, objevovat harmonii a půvab matematiky.

Matematické vzdělávání ovlivňuje rozvoj abstraktního a analytického myšlení, rozvíjí logické usuzování, učí srozumitelné a věcné argumentaci. Těžiště výuky spočívá v aktivním osvojení strategie řešení úloh a problémů, v ovládnutí nástrojů potřebných pro vysokoškolské studium i v běžném životě, v pěstování schopnosti aplikace.

Deskriptivní geometrie

Úkolem deskriptivní geometrie na gymnáziu je připravit žáky na vysokoškolské studium těch oborů, kde budou potřebovat dobrou prostorovou představivost a základy zobrazovacích metod, zejména při studiu technických a uměleckých oborů (architektura, stavební a strojní fakulta). Potřebnost těchto dovedností je důležitá i v jiných oblastech, např. v oblasti růmyslového designu nebo v lékařské anatomii.

Výuka deskriptivní geometrie navazuje na Stereometrii a je zařazena ve 3. a 4. ročníku čtyřletého gymnázia a v septimě a oktávě osmiletého gymnázia (2 hod. týdně – 60 hod. za rok).

Cílem výuky deskriptivní geometrie je naučit se základním zobrazovacím metodám – pravoúhlému promítání na dvě průmětny a pravoúhlé axonometrii a využívat je při zobrazování těles.

Nejnovější články v kategorii Matematika

Soutěž HOMO ŠPEKULUS zahájila 116. kolem devátý školní rok své existence

Vydáno:

 | 

Autor: Mgr. Marek Henc

Titulní obrázek článku
 – 

Se začátkem nového školního roku se nanovo rozběhl i další ročník naší školní logicko-matematické soutěže HOMO ŠPEKULUS.  Od 1.9. do 18. 9. proběhlo úvodní 116. kolo,  aktuálně probíhající 117. kolo končí v pátek 9. 10. 2015.  Zadání soutěžních úloh, řešení úloh z kol předchozích a seznam úspěšných řešitelů již ukončených kol naleznete na  http://www.haminger.wbs.cz/homo-spekulus-aktualni--vysledky-.html .  Zváni k účasti a drobnému namáhání hlavy jsou nejen všichni studenti  (a mezi nimi nově vítáme studenty prim a prvních ročníků),  ale také zájemci z řad pedagogů, zaměstnanců gymnázia i všech přátel školy!  Nechte se zlákat k zamyšlení nad úlohami tzv. rekreační matematiky (a logiky),  tak oblíbené rubrice mnohých novin a časopisů!  K nalezení řešení obvykle není zapotřebí nějakých náročných matematických znalostí a postupů,  u mnoha úloh jistě budete mít pocit,  že je už znáte  (často se jedná o úlohy hodně známé či mezi lidmi často diskutované, příp. objevující se v mnoha obdobách v různých časopisech). Vyzkoušejte si ten dobrý pocit z nalezení správného řešení úlohy!  :)   Anebo využijte zadání úlohy jako zajímavé téma k rozhovoru při čaji, kávě či jiném setkání!  Držíme pěsti a přejeme hodně štěstí, úspěchů a radosti z dobrých nápadů!

Přílohy

 zadání úlohy aktuálního 117. kola soutěže (obtížnost: nižší gym.) [76 kB] zadání úlohy aktuálního 117. kola soutěže (obtížnost: vyšší gym.) [75 kB] zadání úlohy aktuálního 117. kola soutěže (kategorie bonus) [75 kB] úspěšní řešitelé 116. kola soutěže [121 kB] výsledková listina 116. kola soutěže [61 kB]

Zařazeno v kategoriích:

Soutěže
Matematika
Celý článek...

Matematické soutěže

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Magdalena Hamingerová

 – 

Milí studenti,

přijměte pozvání k účasti v matematických soutěžích.

Máme pro Vás hned tři nabídky.

1. Jako každoročně v září je zde logická olympiáda. Podrobné informace k soutěži najdete na http://www.logickaolympiada.cz

Matematický klokan

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Magdalena Hamingerová

 – 

Dne 20.3.2015 proběhne na naší škole další ročník soutěže Matematický klokan.

Prosíme všechny zájemce, aby se přihlásili u svých učitelů matematiky nejpozději do 13.3.2015.

Těšíme se na všechny soutěžící,

Vaši učitelé matematiky:)

Soutěž HOMO ŠPEKULUS zahajuje 107. kolem osmý školní rok své existence

Vydáno:

 | 

Autor: Mgr. Marek Henc

Titulní obrázek článku
 – 

Se začátkem školního roku se nanovo rozbíhá i naše školní logicko-matematická soutěž HOMO ŠPEKULUS.  Zadání aktuálního 107. kola naleznete na  http://www.haminger.wbs.cz/homo-spekulus-aktualni--vysledky-.html , svá řešení odevzdávejte do schránek ve škole do pátku 26. září!  Zváni k účasti a drobnému namáhání hlavy jsou nejen všichni studenti  (a mezi nimi nově vítáme studenty prim a prvních ročníků),  ale také zájemci z řad pedagogů, zaměstnanců gymnázia i všech přátel školy!  Nechte se zlákat k drobnému popřemýšlení nad úlohami tzv. rekreační matematiky (a logiky),  tak oblíbené rubrice mnohých novin a časopisů!  K nalezení řešení obvykle není zapotřebí nějakých náročných matematických znalostí a postupů,  u mnoha úloh jistě budete mít pocit,  že je už znáte  (často se jedná o úlohy hodně známé či mezi lidmi často diskutované, příp. objevující se v mnoha obdobách v různých časopisech). Vyzkoušejte si ten dobrý pocit z nalezení správného řešení úlohy!  :)   Anebo využijte zadání úlohy jako zajímavé téma k rozhovoru při čaji, kávě či jiném setkání!  Držíme pěsti a přejeme hodně štěstí, úspěchů a radosti z dobrých nápadů!

Úspěch Jakuba Chyby v krajském kole matematické olympiády

Vydáno:

 | 

Autor: Mgr. Marek Henc

Titulní obrázek článku

Mimořádného úspěchu se podařilo dosáhnout Jakubovi Chybovi z kvinty B v krajském kole matematické olympiády. V kategorii C,  která je určena studentům kvint osmiletého gymnázia a prvním ročníkům čtyřletého gymnázia (příp. 3. ročníkům šestiletého studia u těch gymnázií, které tuto variantu mají), se umístil na 7. místě  (ze 77 účastníků,  kteří se až do této fáze soutěže probojovali).  Vzhledem k náročnosti úloh i celé soutěže, stejně jako výslednému umístění nejúspěšnějšího soutěžícího této kategorie z těch,  kteří nemají matematickou profilaci studia, se jedná o skutečně vynikající výsledek. Děkujeme za výbornou reprezentaci školy!

Matematický klokan doskáče na naši školu v pátek 21. března

Vydáno:

 | 

Autor: Mgr. Marek Henc

Titulní obrázek článku
 – 

Jako každý rok,  i letos se bude na naší škole konat soutěž

M A T E M A T I C K Ý     K L O K A N

 

Jedná se o soutěž,  při které si můžete vyzkoušet svůj důvtip,

logické uvažování a úroveň svých matematických znalostí.


Účastnit se může kdokoli ze studentů Bigy,  kdo svůj zájem

Vojtěch Rozehnal z kvarty A uspěl ve finále Logické olympiády

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Jitka Piskačová

Titulní obrázek článku
 – 

25.11. 2013 se v Praze konalo celorepublikové finále Logické olympiády, do kterého se po úspěšné účasti v nominačním a krajském kole probojoval i Vojtěch Rozehnal z kvarty A.

Vojta se v kategorii B umístil na skvělém 5. místě.

Gratulujeme a přejeme mnoho dalších skvělých úspěchů.

Virtuální prohlídka