Chemická olympiáda - 60.ročník
Vydáno:
|Autorka: RNDr. Eva Dobrovolná
Chemická olympiáda bude probíhat i ve školním roce 2023/2024. Harmonogram je již na webových stránkách CHO.
Osmileté gymnázium – výuka začíná od tercie, je vedena od obecné, anorganické, organické, analytické chemie, chemie plastů a polymerů a v septimě je ukončena kurzem biochemie.
Čtyřleté gymnázium – třídy jsou podle zájmu rozdělené na humanitní, všeobecný a přírodovědný směr. Jak ve třídách s všeobecným změřením, tak především v třídách s přírodovědným zaměřením jsou žáci vedeni k samostatné práci a k řešení různých problémů chemie, zvláště v oblasti aplikací svých teoretických poznatků, ve druhém a třetím ročníku zvládají i některé laboratorní práce, běžně prováděné až na vysokých školách. To nám umožňuje velmi dobře vybavená chemická laboratoř, kde může pracovat současně až šestnáct žáků.
V roce 2021/2022 otvíráme mimo standardní výuku
Vydáno:
|Autorka: RNDr. Eva Dobrovolná
Chemická olympiáda bude probíhat i ve školním roce 2023/2024. Harmonogram je již na webových stránkách CHO.
Vydáno:
|Autorka: RNDr. Eva Dobrovolná
Ústav chemie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity pořádá v rámci projektu „Podpora nadaných žáků a studentů na Přírodovědecké fakultě MU 2019“ pro zájemce z řad studentů středních škol třídenní informačně-seznamovací akci
Dny chemie
ve dnech 12. až 14. září 2023 v prostorách Univerzitn ího kampusu Bohunice.
Vydáno:
|Autorka: Mgr. Jitka Tarabová
Workshop pro učitele chemie a jejich žáky
Vydáno:
|Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.
V rámci celodenní exkurze na brněnskou přehradu se studenti prvního ročníku měli možnost blíže seznámit nejen s dnes již dlouhodobě fungujícím systémem opatření pro čištění povrchové vody, ale i možnostmi analýzy její čistoty a kvality. Studenti byli informováni o možnostech „čištění“ vody od sinic a dalších nežádoucích organizmů pomocí míchacích a aeračních věží, o ekologických aspektech celé problematiky, a to vše z materiálů, které naší škole poskytl sám autor technologického řešení Dr. Ing. Jiří Palčík, CSc. Studenti si prakticky vyzkoušeli odebrat a v základních parametrech i analyzovat vzorky povrchové vody a stanovit možnosti jejího užitkového využití. Součástí exkurze bylo i seznámení se s historií hradu Veveří a blízké kaple, kterou jsme při návratu zpět míjeli.
Vydáno:
|Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.
V rámci celodenní exkurze na brněnskou přehradu se studenti prvního ročníku měli možnost blíže seznámit nejen s dnes již dlouhodobě fungujícím systémem opatření pro čištění povrchové vody, ale i možnostmi analýzy její čistoty a kvality. Studenti byli informováni o možnostech „čištění“ vody od sinic a dalších nežádoucích organizmů pomocí míchacích a aeračních věží, o ekologických aspektech celé problematiky, a to vše z materiálů, které naší škole poskytl sám autor technologického řešení Dr. Ing. Jiří Palčík, CSc. Studenti si prakticky vyzkoušeli odebrat a v základních parametrech i analyzovat vzorky povrchové vody a stanovit možnosti jejího užitkového využití. Součástí exkurze bylo i seznámení se s historií hradu Veveří a blízké kaple, kterou jsme při návratu zpět míjeli.
Vydáno:
|Autorka: RNDr. Eva Dobrovolná
Kurz určený pro nadšené a aktivní studenty středních škol, kteří mají zájem o přírodní vědy a chtějí si rozšířit své znalosti a praktické dovednosti nejen v biologii a chemii, ale také právě biochemii.
Kurz probíhá čtyři dny od 4. do 7. září 2023 v Univerzitním kampusu v Bohunicích.
Vydáno:
|Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.
V rámci výuky chemie na nižším gymnáziu se nám podařilo v tercii A realizovat badatelsky orientovanou hodinu chemie s názvem „Sbírka kovů ve vašem počítači“. Studenti si po rozdělení do týmů zvolili směr svého „bádání“ (volba otázky a zápis hypotézy, zjišťování informací a posouzení původních předpokladů), kterým mohla být ekologie a recyklace, ekonomika nebo např. fyzikální vlastnosti recyklovaného kovového materiálu. Jako vstupní data dostali k dispozici výsledky analýzy obsahu kovů v 1 tuně počítačového odpadu a k dohledání dalších informací využili internetové zdroje. Řešila se zde například aktuální cena zlata a dalších kovů na světové burze nebo možnosti tvorby plně robotizované recyklační linky a náklady s tím spojené. V závěru hodiny zástupci týmů prezentovali své poznatky a dávali je do souvislosti se zvoleným tématem. Hodina badatelského typu byla sice náročná na přípravu a čas, ale domníváme se, že toto je cesta, kam by se vzdělávání minimálně na nižším gymnáziu mohlo postupně dostávat.
Vydáno:
|Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.
Biskupské gymnázium Brno mělo na letošním ročníku celonárodního setkání učitelů Fyziky, Informatiky a Chemie – Elixír do škol – hled několikanásobné zastoupení. Jitka Piskačová a Marek Henc za fyziku a Jan Taraba za chemii doplnili dalších bezmála 250 učitelů z celé České republiky.
Na pořadu dvoudenního setkání byla série velmi zajímavý přednášek např. o prioritách ve vzdělávání autora prof. PhDr. Jana Hábla, Ph.D., Umělá inteligence ve vzdělávání od Ing. Václava Kautského, Ph.D. nebo představení práce vědecké redakce České televize od Ing. Bc. Daniela Stacha. Velký čas byl také věnován i vědeckým a didaktickým dílnám, kde si účastníci mohli na vlastní kůži vyzkoušet badatelsky orientovanou výuku nebo vytvořit výukovou hru, program či výukovou pomůcku. I v této tvořivé části se BIGY neztratilo a dílna s názvem „Tvoříme ze skla jednoduché aparatury pro výuku“ připravená Janem Tarabou se setkala u účastníků s velkým zájmem. Příjemným zpestřením celé akce bylo i setkání se známými osobnostmi, mezi které určitě patří např. moderátor pořadu ČT – Zázraky přírody pan Vladimír Kořen.
Vydáno:
|Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.
V rámci Chemického centra pro další vzdělávání učitelů přijali k nám na BIGY pozvání odborníci na měřící systémy ve výuce z Karlovy univerzity v Praze, pánové P. Böhm a J. Jermář. Tito hosté představili účastníkům školení novinky z oblasti měřících technik pro výuku, kterými by mimo jiné měly být vybaveny i nově připravované laboratoře chemie a fyziky. Vernier CZ - Vybavení pro výuku přírodovědných oborů Tato technika umožní našim studentům v rámci výuky přírodovědných předmětů badatelským způsobem objevovat zákonitosti a vztahy, což jak doufáme i usnadní a zpřístupní výuku obtížných témat.
Vydáno:
|Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.
V závěru dubna se J. Taraba zúčastnil pravidelného školení vedoucích center výuky pořádaného VŠCHT Praha. Na tomto setkání učitelů z celé republiky se mimo jiné řešily možnosti zařazení luminiscenčních chemických reakcí (světélkující reakce) a přípravy polymerních materiálů a nanovláken do výuky.