Projektový týden chemie
Vydáno:
|Autorka: RNDr. Eva Dobrovolná
Cesta k lékům, Mozkoherna, ReakTour, pesticidy a mnoho dalšího!
Osmileté gymnázium – výuka začíná od tercie, je vedena od obecné, anorganické, organické, analytické chemie, chemie plastů a polymerů a v septimě je ukončena kurzem biochemie.
Čtyřleté gymnázium – třídy jsou podle zájmu rozdělené na humanitní, všeobecný a přírodovědný směr. Jak ve třídách s všeobecným změřením, tak především v třídách s přírodovědným zaměřením jsou žáci vedeni k samostatné práci a k řešení různých problémů chemie, zvláště v oblasti aplikací svých teoretických poznatků, ve druhém a třetím ročníku zvládají i některé laboratorní práce, běžně prováděné až na vysokých školách. To nám umožňuje velmi dobře vybavená chemická laboratoř, kde může pracovat současně až šestnáct žáků.
V roce 2021/2022 otvíráme mimo standardní výuku
Vydáno:
|Autorka: RNDr. Eva Dobrovolná
Cesta k lékům, Mozkoherna, ReakTour, pesticidy a mnoho dalšího!
Vydáno:
|Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.
V minulém týdnu byly uveřejněny výsledky celonárodní soutěže „Očima termokamery“ pořádané Západočeskou univerzitou v Plzni, kde tým studentů z BIGY získal v seniorské kategorii úžasné 2. místo. Výsledek je to zejména díky velké konkurenci prakticky z celé republiky opravdu mimořádný.
Studentkám 3.C (Anežka Kraisová, Dominika Feithová, Anna Gachová) se podařilo vymyslet, zpracovat i odprezentovat svůj projekt „Chemií ke kráse aneb krystalizace volným ochlazováním“ na takové úrovni, že i odborná porota zmiňovala preciznost provedení. V projektu šlo zejména o zapojení termovize do sledování průběhu chemického nebo fyzikálního experimentu.
V příloze se můžete podívat například na IR video filtrace roztoku ke krystalizaci za horka.
Gratulujeme všem členkám úspěšného týmu a děkujeme za vzornou reprezentaci BIGY.
Vydáno:
|Autorka: Mgr. Jitka Tarabová
Dne 20.5.2024 jsme se studenty třídy 2.A strávili celý den v Kampusu Masarykovy Univerzity. Studenti si mohli vyzkoušet různé metody oddělování složek směsí jako je destilace, filtrace aj. V první úloze, která trvala asi 4 hodiny, si vyrobili ester rumové vůně, který si mohli odnést domů. V druhé úloze, která už trvala “jen” 1,5 hodiny si připravili modré barvivo indigo, kterým si posléze obarvovali bílé ponožky. Z tohoto dne si studenti odnesli spoustu praktických dovedností i netradičních veselých zážitků.
Vydáno:
|Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.
V minulém týdnu se studenti TA měli možnost formou odborné exkurze podívat na vybraná pracoviště Přírodovědecké fakulty Karlovy Univerzity (Analytická chemie a Biochemie), dále pak absolvovat přednášku o Periodické tabulce prvků s ukázkami. Další částí programu připravený pro terciány byl soubor laboratorních úkolů z oblasti Forenzních technik (kriminalistické analýzy) formou badatelských úkolů. Studenti si pod vedením zkušených vyučujících z Př. f. UK vyzkoušeli analýzy vodivosti, vybarvování otisků prstů na listinných důkazech, analýzu barviv, slin (DNA) a určování krevních skupin. V odpolední části byl čas a prostor i na prohlídku Prahy. PK Chemie i studenti TA děkují Doc. Petru Šmejkalovi Ph.D. za uspořádání odborné exkurze, která významným způsobem rozšířila našim studentům pohled na možnosti využití chemie v praxi.
Vydáno:
|Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.
V minulých dvou týdnech jsme s využitím sponzorského daru nadace Orlen Unipetrol doplnili výuku na nižším gymnáziu o praktické cvičení v projektu Mladý badatel. Studenti se mohli seznámit s fungováním a použitím několika bezdrátových Bluetooth čidel pro měření teploty, obsahu kyslíku a CO2 ve vzduchu nebo pH v roztocích. Studenti si z praktické hodiny natočili krátká videa, na která se můžete podívat na níže uvedených odkazech. Projekt celkově hodnotíme jako zdařilý – nejenom, že studenty bavil, ale také se u něj něco i naučili. Do budoucna se pokusíme opět získat nějaké fin. prostředky a rozšířit tuto aktivitu nákupem dalších čidel a přípravou dalších pokusů. Děkujeme TA za perfektní zvládnutí projektové hodiny.
Odkazy na studentská videa:
Vydáno:
|Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.
V uplynulém týdnu jsme ve výuce s TA dokončili téma „Chemická reakce“ a jak jinak ukončit kapitolu než praktickou ukázkou vybraných chemických dějů. Studenti BIGY se zde měli možnost seznámit jak s pomalejšími reakcemi (koroze) i když v netradičním provedení, tak také i s těmi rychlejšími reakcemi – hoření vodíku. Formou ukázky jim byla předvedena i jedna chemická zvláštnost – cyklická reakce. Studenti měli jako součást praktické hodiny i možnost pokusy zdokumentovat (foto, video) a výsledky jejich práce najdete v příloze nebo na níže uvedeném odkazu.
Vydáno:
|Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.
V příloze této zprávy najdete aktuální verzi plánu alternace PCV pro 2. pololetí v datech i jednotlivých skupinách. Jmenný seznam rozdělení studentů do skupin se pro druhé pololetí neměnil. V případě potřeby bude plán upraven.
Vydáno:
|Autorka: Mgr. Martina Malinová
V úterý 12.12. si TB, kvinty, sexty a septimy užily předvánoční hodinu plnou pokusů. Tentokrát na téma luminiscence.
Vydáno:
|Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.
Studenti tercie A měli v tomto týdnu první možnost se nejen podívat do chemické laboratoře, ale formou jednoduchých experimentů (filtrace, krystalizace a chromatografie) si i vyzkoušet tyto pracovní postupy vedoucí k rozdělování různých typů směsí. Dále byla v rámci praktické hodiny vyhlášena i soutěž o nejlepší laboratorní fotku a krátké video z experimentu. Podívejte se na výsledky jejich práce.
Vydáno:
|Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.
Studenti tercií na BIGY začínají v tomto školním roce se studiem chemie, a to základními pojmy a teoriemi. Jedním z úvodních pojmů je atom a jeho vnitřní uspořádání. Studenti tercie A si v praktické hodině na modelu vyzkoušeli tzv. Rutherfordův experiment interakce částic (záření) s modelem jádra atomu a pokusili se dle výsledků odhadnout jeho tvar. Praktická hodina jim mimo jiné umožnila využít své znalosti z IT, a to nejen při zpracování výsledků v MS Excel, ale i ve formě digitální fotografie a její úpravy nebo tvorbě krátkých videí. Podívejte se na výsledky jejich práce. PK Chemie děkuje Prof. Renatě Fojtů za 3D tisk modelů atomů využitých v tomto experimentu.