Bigy logo
Biskupské gymnázium Brno a mateřská škola

Předmětová komise

Chemie

Kategorie

 Akce předmětové komise

Předměty

Schn Seminář z chemieCHE ChemieSCH Seminář z chemie
Ilustrační foto
Chemie – základní informace

Vydáno:

 | 

Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.

Obecná strategie výuky chemie na BiGy

  • frontální výuka
  • multi-dialogová forma výuky (hry)
  • projektová výuka
  • soutěže a úkoly (školní i regionální – např. chemická olympiáda)
  • praktická výuka – laboratorní cvičení
  • exkurze a prohlídky

Osmileté gymnázium – výuka začíná od tercie, je vedena od obecné, anorganické, organické, analytické chemie, chemie plastů a polymerů a v septimě je ukončena kurzem biochemie.

Čtyřleté gymnázium – třídy jsou podle zájmu rozdělené na humanitní, všeobecný a přírodovědný směr. Jak ve třídách s všeobecným změřením, tak především v třídách s přírodovědným zaměřením jsou žáci vedeni k samostatné práci a k řešení různých problémů chemie, zvláště v oblasti aplikací svých teoretických poznatků, ve druhém a třetím ročníku zvládají i některé laboratorní práce, běžně prováděné až na vysokých školách. To nám umožňuje velmi dobře vybavená chemická laboratoř, kde může pracovat současně až šestnáct žáků.


V roce 2021/2022 otvíráme mimo standardní výuku

  • semináře z rozšířeného učiva chemie, jehož součástí je i příprava na maturitu a přijímací řízení na VŠ 

Nejnovější akce v kategorii Chemie

Soutěž „Očima termokamery“ – úspěch BIGY týmu

Vydáno:

 | 

Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.

3 fotografie

V minulém týdnu byly uveřejněny výsledky celonárodní soutěže „Očima termokamery“ pořádané Západočeskou univerzitou v Plzni, kde tým studentů z BIGY získal v seniorské kategorii úžasné 2. místo. Výsledek je to zejména díky velké konkurenci prakticky z celé republiky opravdu mimořádný.

Studentkám 3.C (Anežka Kraisová, Dominika Feithová, Anna Gachová) se podařilo vymyslet, zpracovat i odprezentovat svůj projekt „Chemií ke kráse aneb krystalizace volným ochlazováním“ na takové úrovni, že i odborná porota zmiňovala preciznost provedení. V projektu šlo zejména o zapojení termovize do sledování průběhu chemického nebo fyzikálního experimentu.

V příloze se můžete podívat například na IR video filtrace roztoku ke krystalizaci za horka.

https://youtu.be/4db7_lgJQBI

Gratulujeme všem členkám úspěšného týmu a děkujeme za vzornou reprezentaci BIGY. 

Zařazeno v kategoriích:

Úspěchy
Chemie
Žáci
Celý článek...

Tercie A na Karlově Univerzitě – odborná exkurze

Vydáno:

 | 

Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.

12 fotografií

V minulém týdnu se studenti TA měli možnost formou odborné exkurze podívat na vybraná pracoviště Přírodovědecké fakulty Karlovy Univerzity (Analytická chemie a Biochemie), dále pak absolvovat přednášku o Periodické tabulce prvků s ukázkami. Další částí programu připravený pro terciány byl soubor laboratorních úkolů z oblasti Forenzních technik (kriminalistické analýzy) formou badatelských úkolů. Studenti si pod vedením zkušených vyučujících z Př. f. UK vyzkoušeli analýzy vodivosti, vybarvování otisků prstů na listinných důkazech, analýzu barviv, slin (DNA) a určování krevních skupin. V odpolední části byl čas a prostor i na prohlídku Prahy. PK Chemie i studenti TA děkují Doc. Petru Šmejkalovi Ph.D. za uspořádání odborné exkurze, která významným způsobem rozšířila našim studentům pohled na možnosti využití chemie v praxi.

Chemické senzory – praktická hodina – Tercie A

Vydáno:

 | 

Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.

4 fotografie

V minulých dvou týdnech jsme s využitím sponzorského daru nadace Orlen Unipetrol doplnili výuku na nižším gymnáziu o praktické cvičení v projektu Mladý badatel. Studenti se mohli seznámit s fungováním a použitím několika bezdrátových Bluetooth čidel pro měření teploty, obsahu kyslíku a CO2 ve vzduchu nebo pH v roztocích. Studenti si z praktické hodiny natočili krátká videa, na která se můžete podívat na níže uvedených odkazech. Projekt celkově hodnotíme jako zdařilý – nejenom, že studenty bavil, ale také se u něj něco i naučili. Do budoucna se pokusíme opět získat nějaké fin. prostředky a rozšířit tuto aktivitu nákupem dalších čidel a přípravou dalších pokusů. Děkujeme TA za perfektní zvládnutí projektové hodiny.

Odkazy na studentská videa:

https://youtu.be/d0kqMxFRPRM       https://youtu.be/kOVY6NTeeGE 

Tercie A – praktická hodina – Chemická reakce

Vydáno:

 | 

Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.

10 fotografií

V uplynulém týdnu jsme ve výuce s TA dokončili téma „Chemická reakce“ a jak jinak ukončit kapitolu než praktickou ukázkou vybraných chemických dějů. Studenti BIGY se zde měli možnost seznámit jak s pomalejšími reakcemi (koroze) i když v netradičním provedení, tak také i s těmi rychlejšími reakcemi – hoření vodíku. Formou ukázky jim byla předvedena i jedna chemická zvláštnost – cyklická reakce. Studenti měli jako součást praktické hodiny i možnost pokusy zdokumentovat (foto, video) a výsledky jejich práce najdete v příloze nebo na níže uvedeném odkazu.

https://youtu.be/Bf0lq_Hw0k8

Přírodovědná cvičení - plán alternace

Vydáno:

 | 

Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.

Titulní obrázek článku

V příloze této zprávy najdete aktuální verzi plánu alternace PCV pro 2. pololetí v datech i jednotlivých skupinách. Jmenný seznam rozdělení studentů do skupin se pro druhé pololetí neměnil. V případě potřeby bude plán upraven.

Přílohy

 Plán alternace [254 kB]

Zařazeno v kategoriích:

Vybavenost
Chemie
Celý článek...

Výuka rozdělování směsí – praktická hodina TA

Vydáno:

 | 

Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.

 – 
8 fotografií
2 videa

Studenti tercie A měli v tomto týdnu první možnost se nejen podívat do chemické laboratoře, ale formou jednoduchých experimentů (filtrace, krystalizace a chromatografie) si i vyzkoušet tyto pracovní postupy vedoucí k rozdělování různých typů směsí. Dále byla v rámci praktické hodiny vyhlášena i soutěž o nejlepší laboratorní fotku a krátké video z experimentu. Podívejte se na výsledky jejich práce.

Tvar atomového jádra – praktická hodina TA

Vydáno:

 | 

Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.

 – 
3 fotografie
video

Studenti tercií na BIGY začínají v tomto školním roce se studiem chemie, a to základními pojmy a teoriemi. Jedním z úvodních pojmů je atom a jeho vnitřní uspořádání. Studenti tercie A si v praktické hodině na modelu vyzkoušeli tzv. Rutherfordův experiment interakce částic (záření) s modelem jádra atomu a pokusili se dle výsledků odhadnout jeho tvar. Praktická hodina jim mimo jiné umožnila využít své znalosti z IT, a to nejen při zpracování výsledků v MS Excel, ale i ve formě digitální fotografie a její úpravy nebo tvorbě krátkých videí. Podívejte se na výsledky jejich práce. PK Chemie děkuje Prof. Renatě Fojtů za 3D tisk modelů atomů využitých v tomto experimentu.

Cesta do hlubin studia chemie – konference na Karlově Univerzitě

Vydáno:

 | 

Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.

 – 
10 fotografií

Studenti vyššího gymnázia se společně s vyučujícími chemie v době podzimních prázdnin zúčastnili již osmého ročníku celonárodní odborné vědecké konference pořádané Přírodovědeckou fakultou Karlovy Univerzity v Praze.

BIGY – znovu jako centrum dalšího vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů

Vydáno:

 | 

Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.

 – 
6 fotografií

V uplynulém týdnu byl na Biskupském gymnáziu Brno zahájen už druhý ročních fungování chemického regionálního centra pod patronací VŠCHT Praha. Zde se pod vedením Dr. J. Taraby vzdělávají učitelé chemie ze základních i středních škol z Brna i okolí. Tohoto celoročního vzdělávacího souboru přednášek a praktických cvičení se účastní (kvůli kapacitě laboratoře) 16 učitelů z regionu, kdy tato kapacita byla díky velkému zájmu naplněna už tři dny po otevření přihlášek. Účastníky čeká celý soubor praktických témat i didaktických komentářů a pomůcek pro výuku chemie. Kurz jako takový úspěšně prošel akreditačním procesem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a je začleněn do celonárodního projektu „3U“ – Učitel učí učitele.

Brněnská přehrada – systém čištění povrchové vody – exkurze 1.B

Vydáno:

 | 

Autor: RNDr. Jan Taraba, PhD.

 – 
11 fotografií

V rámci celodenní exkurze na brněnskou přehradu se studenti prvního ročníku měli možnost blíže seznámit nejen s dnes již dlouhodobě fungujícím systémem opatření pro čištění povrchové vody, ale i možnostmi analýzy její čistoty a kvality. Studenti byli informováni o možnostech „čištění“ vody od sinic a dalších nežádoucích organizmů pomocí míchacích a aeračních věží, o ekologických aspektech celé problematiky, a to vše z materiálů, které naší škole poskytl sám autor technologického řešení Dr. Ing. Jiří Palčík, CSc. Studenti si prakticky vyzkoušeli odebrat a v základních parametrech i analyzovat vzorky povrchové vody a stanovit možnosti jejího užitkového využití. Součástí exkurze bylo i seznámení se s historií hradu Veveří a blízké kaple, kterou jsme při návratu zpět míjeli.

Zařazeno v kategoriích:

Vybavenost
Environmentální aktivity
Úspěchy
Chemie
Žáci
Celý článek...

Virtuální prohlídka