Erasmus Days 2022 – žákovská část
Vydáno:
|Autor: Mgr. Jiří Vondra
Ve čtvrtek 13. 10. 2022 byly v rámci Erasmus Days prezentovány projekty, kterých se v loňském a letošním školním roce účastní žáci Bigy.
Níže naleznete seznam a stručnou charakteristiku partnerských škol, převážně na bázi programu Erasmus+.
Vydáno:
|Autor: Mgr. Jiří Vondra
Ve čtvrtek 13. 10. 2022 byly v rámci Erasmus Days prezentovány projekty, kterých se v loňském a letošním školním roce účastní žáci Bigy.
Vydáno:
|Autor: Mgr. Jiří Vondra
Jak asi víte, mnoho našich žáků využívá možnosti studovat část roku na nějaké zahraniční škole, ať už rámci programu Global Outreach, Erasmus+ nebo nějakého jiného. Obrátil jsem se na několik z nich s prosbou, aby se s námi podělili o své zkušenosti. V tomto článku si můžete přečíst text od Violy Dančákové a Matěje Zamazala se SpA a od Martina Sochorce ze SpB.
Vydáno:
|Autorka: Mgr. Martina Tinková
Oslava Evropského dne jazyků se stává na naší škole již tradicí. Každý rok se snažíme zajímavým tématem připomenout rozmanitost cizích jazyků v Evropě, ale také možnost vzájemně si porozumět, pokud se budeme cizí jazyky učit. Pro letošní rok jsme vybrali téma: NÁRODNÍ STROMY. Přijďte se podívat na nástěnku vedle učebny francouzštiny, který strom je národním stromem např. Portugalska, Finska nebo Slovenska. Který strom je nejčastějším národním stromem? Mají všechny státy jen jeden národní strom? Věděli byste jak se jednotlivé stromy řeknou anglicky, německy, francouzsky, španělsky nebo třeba latinsky? Napadá vás nějaké město pojmenované podle stromu? A co píseň, báseň nebo nějaká kniha? Pokud máte nějaký typ na píseň, knihu apod. napište do chatu MsTeams na adresu: martina.tinkova. Vaše nápady budeme sbírat po dobu jednoho týdne a poté je zveřejníme.
Pokud máte chuť vyzkoušet si i jiné jazyky než ty, se kterými se setkáváte ve škole, zkuste se podívat na oficiální stránky Evropského dne jazyků: https://edl.ecml.at. Bavte se (s) cizími jazyky!
Zvou vás jazykáři.
Vydáno:
|Autorka: Mgr. Martina Tinková
Erasmus + není programem jen pro studenty, ale také pro jejich učitele. V rámci Erasmus+ mohou učitelé vyjet na tzv. shadowing neboli stínování. Týden tráví v zahraniční škole, dívají se vyučujícím přes rameno, snaží se nasát atmosféru školy, poznat nové metody výuky, srovnávat, debatovat, sdílet zkušenosti a také se obohatit kulturně nebo sportovně.
S kolegyní Jitkou Piskačovou jsme měly v květnu příležitost navštívit Institut Banús Cerdanyola del Valés v blízkosti Barcelony. Od prvního okamžiku jsme byly vtaženy do dění na škole (průvodcovaná prohlídka školy, seznámení se s vedením školy, výuka ve skupinách, představení naší školy). Kolegyně J. Piskačová navštěvovala hodiny matematiky, informatiky a fyziky. Já jsem se jela podívat, jak se ve španělském prostředí učí francouzština.
Institut Banús je zapojen do více Erasmus projektů, jsou zde proto na návštěvy zvyklí. Učitelé jsou otevření, přátelští, je možné s nimi diskutovat. Občasnou bariérou se mohla zdát angličtina, ale i tu jsme nakonec překonaly. Rozhovory se vedly především na téma digitálních technologií (po pandemii COVID-19 zavedli na škole tablety pro všechny, digitalizované učebnice), také nad vzdělávacím systémem obou zemí, nad speciálními vzdělávacími potřebami některých studentů (dyslexie, dysgrafie, ADHD) atd.
Kromě pracovních povinností jsme měly příležitost navštívit Barcelonu a vzdělat se také v oblasti kulturní, gastronomické a sportovní. Domnívám se, že stínování je vynikající způsob jak se obohatit metodologicky, lidsky, získat potřebný rozhled a nadhled. Tuto zkušenost doporučuji všem.
Martina Tinková
Vydáno:
|Autorka: Mgr. Martina Tinková
S francouzštinou za oceán? Proč ne? Příjemná dovolená v Karibiku a francouzština k tomu? Ostrov Martinique splní všechny tyto požadavky. Se svými zkušenostmi se přišla podělit bývalá studentka Bigy Jana Nejezchlebová. Nejen, že nám představila tento krásný kout světa, ale také velmi dobře osvětlila, že bez francouzštiny by byla na ostrově úplně ztracená. Napínavé příhody se šťastným koncem neměly konce (nefunkční telefon, alergické reakce na exotické ovoce, půjčení auta, stravování...), ale jak nám sama Jana řekla: "Bez francouzštiny by komunikace na ostrově nebyla vůbec možná". O další důvod víc, věnovat se i o prázdninách cizím jazykům. Děkujeme za nové podněty k cestování.
Francouzštinářky
Vydáno:
|Autorka: Mgr. Kateřina Krumpholcová
Ve dnech 5. - 9. 4. 2022 proběhlo na naší škole setkání v rámci projektu European Challenges in Modern Genetics and Epigenetics, kterého se zúčastnili studenti a učitelé z 5 evropských škol - Gymnasium Thisted - Thisted - Dánsko, Kollegium Kalksburg - Vídeň - Rakousko, Johanna-Wittum-Schule - Pforzheim - Německo a Lycée Sédar Senghor - Evreux - Francie a také vyučující a studenti naší školy. Setkání bylo nabité aktivitami a všichni si z něj odnesli maximum vědomostí, zážitků a také nová přátelství. Zprávu o setkání sepsaly studentky QB, které se projektového setkání aktivně zúčastnili, v příloze najdete zpětné vazby od dalších studentů.
Vydáno:
|Autorka: Mgr. Martina Tinková
Tento výjezd je pokračováním projektu frankofonní skupiny z kvinty B, která, jak jste si již dříve mohli přečíst, byla předtím na Erasmu ve Španělsku. Oproti předchozí výpravě byla tato poněkud jiného ražení, jelikož jsme neletěli letadlem, ale jeli autobusem. Sraz byl v sobotu 23. dubna v 10 hodin večer před Bohémou, odkud jsme usínajícím Brnem vyrazili po D1 přes Prahu do Německa, a následně jsme překročili francouzské hranice. Po cestě jsme stavěli po každých třech hodinách na dvacet až třicet minut, abychom, až dojedeme do cíle, byli ještě pořád alespoň trochu naživu. Naší vysněnou lokací bylo malé městečko Saint Martin-en-Haut asi 30 km od Lyonu, kam jsme se samozřejmě taky museli podívat. Byly nám na to vyhrazeny rovnou dva dny. Přivítala nás příjemná noc v hotelu Orée du bois, po které následovalo setkání se Španěly, výborná snídaně a výprava autobusem do lyccé Jean Monnet.
První den jsme se rozdělili do malých skupinek a střídavě vyráběli tuhé šampony, nebo připravovali recepty, které jsme také uvedli v provoz na mezinárodní večer, který se konal ve středu. Po skončení jsme se odebrali na radnici, kde nás čekal pan starosta se svým projevem, ve kterém si dokonce vylámal zuby na češtině, a sušenými salámy jako dárečky na přivítanou. V následujících pěti dnech jsme navštívili 2 farmy, trh na nákup surovin pro mezinárodní labužníky, lanové centrum, dvakrát byli v Lyonu, provozovali cykloturistiku, přešli na červenou, toulali se po bulvárech, nakupovali nejenom levné zboží, ochutnali pralinkovou briošku (někteří i šneky a žáby), měli dezert, prohlédli si Musée des Confluence s eko čtvrtí, projeli se lodí, jedli pizzu, chytli nějakou španělskou chřipku a na závěr jsme se samozřejmě nezapomněli pořádně dlouze rozloučit.
Text: Jan Privarčák, QB Foto: Magdaléna Anežka Kapitánová
Vydáno:
|Autor: Mgr. Jiří Vondra
Ve dnech 24.–30. 4. vyjelo našich 16 studentů do Dublinu v Irsku v rámci programu Erasmus+. Jednalo se již o druhé setkání projektu Internet of Things for Future, v němž je naše škola zapojena společně se španělskou školou Institut Banús v Cerdanyole u Barcelony a irskou Colaiste Choilm ve Swords u Dublinu. Nejenže jsme se opět setkali s našimi španělskými přáteli, ale konečně poznali i irské studenty, které jsme kvůli covidovým opatřením u nás dříve nemohli přivítat.
Vydáno:
|Autorka: Mgr. Martina Tinková
V ranních hodinách 20. března naše 15 ti-členná výprava zahájila první výjezd v rámci projektu ‘BPM - pour le monde durable’, na kterém spolupracuje Španělsko, Francie a Česká republika. S minimálním počtem zapomenutých pasů jsme vyrazili z Brna směrem Letiště Václava Havla v Praze. Tam následovalo v rychlém sledu: odbavení - příjezdové formuláře - zapínání letadlového režimu na telefonu - a najednou jsme přistávali ve Frankfurtu, kde jsme nabrali naše francouzské partnery a přestoupili na letadlo do španělského Bilbaa. Úspěšným zakončením dne byl příjezd do našeho hostelu v Hinojedu.
Náš nabitý pětidenní program započal na střední škole v Piélagos, kde jsme se setkali se španělskými přáteli - našimi průvodci pro celých pět dní pobytu. S nimi jsme objevili jedny z nejvýznamnějších památek regionu Kantábrie. Například přírodní park Cabárceno, který je domovem pro mnoho původních iberských druhů zvířat, jako jsou medvědi, jeleni či kamzíci. Nebo El Capricho de Gaudí - nádherná vila v Camillu, kterou navrhl sám Antonio Gaudí. Jeden den jsme byli po kolena v moři na plážích Santanderu, další den jsme se koulovali na vrcholu Kantabrijského pohoří. Nejpřínosnější částí pobytu byla ale mezinárodní spolupráce s našimi zahraničními druhy. Konverzace jsme vedli kombinací francouzštiny a angličtiny (...a pantomimy) a jakékoliv zbylé jazykové bariéry jsme eliminovali tím, že jsme si prostě rozuměli srdcem. S takhle skvělou společností pět dní uteklo jako voda a všichni se už nemůžeme dočkat příštího setkání ve Francii!
Ema Lauermannová (QB)
Vydáno:
|Autor: Mgr. Petr Koutný
Milí studenti,
také letos nabízíme studentům němčiny (letošní sexty, septimy, 2. a 3. ročníky) možnost ucházet se o studijní pobyt v rakouském Melku, tentokrát se stipendiem Erasmus! Více informací včetně kritérií výběru najdete v příloze.
Předmětová komise němčiny