Bigy logo
Biskupské gymnázium Brno a mateřská škola

Předmětová komise

Základy společenských věd

Kategorie

 Akce předmětové komise

Předměty

Svsn Společenskovědní seminářOV Občanská výchovaSVS Společenskovědní seminářZSV Základy společenských věd
Ilustrační foto
Základy společenských věd – základní informace

Vydáno:

 | 

Autor: Mgr. Filip Kirchner

Titulní obrázek článku

VÍTEJTE NA STRÁNKÁCH věnovaných předmětu ZSV na Bigy

1. Koncepce předmětu:

ZSV na Biskupském gymnáziu využívá společenskovědní poznatky získané v základním vzdělávání, rozvíjí je a učí studenty zpracovávat je v širším myšlenkovém systému. Její součástí jsou i zcela nové obsahové prvky, jejichž pochopení je podmíněné rozvinutější myšlenkovou činností a praktickou zkušeností studenta gymnázia Studenti se učí kriticky reflektovat společenskou skutečnost, posuzovat různé přístupy k řešení problémů každodenní praxe a aplikovat poznatky do současnosti. Rozvíjeny jsou důležité myšlenkové operace, praktické dovednosti a vědomí vlastní identity studenta. Při tvorbě výuky vyučující zohledňují aktuální poznatky z jednotlivých sociální věd i požadavky probíhající školské reformy a nejnovějších trendů ve vzdělávání.

2. Organizace výuky:

  • V rámci výuky na nižším gymnáziu probíhá osobnostní a sociální výchova podle projektu etické výchovy. Více informací ZDE.
  • Pro studenty kvart, sext a druhých ročníků pořádáme projektové týdny aneb výuka v terénu.
  • Pro studenty druhých a třetích ročníků a sext a septim otevíráme speciální předmět – humanitní cvičení (HUC), což je povinně volitelný (případně nepovinný) předmět, ve kterém si rozšíří a prohloubí znalosti z dějepisu, zeměpisu a základů společenských věd.

Pro studenty oktáv a čtvrtých ročníků otvíráme volitelný předmět společensko vědní seminář (SVS) zaměřený na témata: rozšíření znalostí z oborů filosofie, politologie a ekonomiky, všeobecný historicko-společenský přehled.

Všichni učitelé využívají kromě klasických metod frontální výuky i množství alternativních aktivizačně-motivačních metod, které pomáhají k aktivnějšímu zapojení studentů do procesu výuky.

Nejnovější články v kategorii Základy společenských věd

Akademické dny na Bigy 7. - 8. 6

Vydáno:

 | 

Autor: Mgr. Filip Kirchner

 – 

7. – 8. 6.  budeme na Bigy pořádat Akademické dny. Jedná se vlastně o trochu (o jeden den) zkrácenou verzi tradičního Akademického tridua (odsunutého z původního únorového termínu kvůli covidu). Vše bude probíhat podobně jako v minulých letech.

Zařazeno v kategoriích:

Náboženství
Projektové týdny
Základy společenských věd
Tvorba
Učitelé
Žáci
Celý článek...

PROJEKTOVÝ TÝDEN KVART – KLIMA SE MĚNÍ A MY S NÍM – 1. část

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Denisa Hobžová

8 fotografií

Letošním tématem projektového týdne se stalo měnící se klima. Studenti a studentky měli možnost nahlédnout problém z více stran díky zapojení učitelů z různých oborů i účasti řady inspirativních hostů. Cílem projektu bylo porozumět současné klimatické změně a uvědomit si, jaké dopady může mít naše jednání na ekosystémy a život člověka na Zemi. V návaznosti na to studenti*ky pracovali na projektu, který směřoval ke zmírnění změny klimatu či adaptaci na ni.

První den programu jsme při lesní hře společně hledali odpovědi na zapeklité „klimatické otázky“ v Atlasech klimatické změny, studenti*ky pracovali s texty, grafy, mapami i komplikovanými schématy. Následný workshop nabízel možnost lépe porozumět přírodním procesům. Studenti*ky si ve fyzikální laboratoři vyzkoušeli, jak množství CO2 ve vzduchu ovlivňuje kyselost vody a jak působí na teplotu a uvažovali nad koloběhem uhlíku v přírodě. Paralelní workshop dával možnost prozkoumat křesťanské texty reagující na svět přírody, hymnus sv. Františka na stvoření (bratři a sestry) a části encykliky Laudato si‘ papeže Františka. Čtení textů ve skupině nabízelo inspirativní zamyšlení i zajímavou debatu nad rolí církve v čase environmentální a klimatické krize a nad odpovědností křesťanů za tento svět.

Druhý den jsme společně počítali osobní uhlíkovou stopu a definovali jsme oblasti lidské činnosti, které nejvíce ovlivňují emise skleníkových plynů. Osobní uhlíkovou stopu jsme dávali do souvislosti s emisemi České republiky i celého světa. Ve druhé části dopoledne jsme přemýšleli, jak můžeme svým jednáním ovlivňovat množství emisí skleníkových plynů, a seznámili jsme se s projektem „Připrav Brno na klimatickou změnu“. Pracovali jsme s imaginací a představovali si Bigy budoucnosti.

Ve středu pracovali žáci ve skupinách pod dohledem zkušených lektorů: „červený tým“ s Jiřím NešporemLipky, „žlutí“ s Martinem JestřábkemNaZemi, „modří“ s Lucií SmolkovouNadace Partnerství. Hledali téma pro svůj studentský projekt a plánovali první kroky na cestě k jeho řešení. Cílem projektu je uskutečnit akci (u větších/dlouhodobějších zamýšlených projektů uskutečnit první krok, naplánovat akci, představit záměr, mapovat terén, vytvořit anketu a prozkoumat blíže některou oblast aj.) s klimatickým dopadem v prostorách školy anebo v jejím okolí. Pracovali ve třech skupinách. Odpoledne si vzájemně představili své záměry metodou rychlé prezentace – elevator pitch.

Zaujali také hosté. Petr Holík, hvězda prvního dne, nabídl zajímavý přehled o projektu Fakta o klimatu, jeho autoři shromažďují data o klimatu a klimatické změně různých vědeckých institucí (ČHMÚ, NASA, Eurostat, IPCC a jiné) a zpracovávají z nich grafy a infografiky pro další použití. Bigy student Jakub Chládek nás zase seznámil s činností studentské organizace Fridays for future, jejími cíli, historií a organizační strukturou. Studenti*ky měli možnost ptát se na jeho osobní zkušenost s občanskou angažovaností a aktivismem. Ve středu mezi nás zavítala Helena TovárkováNadace Veronica a představila možnosti fundraisingu, který napomáhá získávání finančních či jiných prostředků na obecně prospěšnou činnost organizací nebo jednotlivců.

Zařazeno v kategoriích:

Projektové týdny
Environmentální aktivity
Základy společenských věd
Celý článek...

Dobrovolnická pomoc Ukrajině

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Markéta Ströbingerová

7 fotografií

Ve dnech přijímacích zkoušek, kdy probíhal program studentů mimo budovu školy, se někteří naši studenti zapojili do dobrovolnických aktivit v centrech pomoci Ukrajině. Studenti a studentky z 3. A, 2. B a sexty B ve dnech 12. a 13. 4. šli pomáhat do Vesny a na Tržnici Brno. Přijímali, třídili a vydávali humanitární materiál, případně přiložili ruku k dílu tam, kde bylo právě třeba. Vesna je jediné centrum pomoci Ukrajině v Brně, které zároveň přijímá i vydává humanitární pomoc. Tomu odpovídalo svižné pracovní tempo, jehož se naši studenti nejen nezalekli, ale kterému se neváhali přizpůsobit. Prokázali schopnost komunikace a rychlé orientace v problému, praktické zdatnosti i laskavost.

Milé studentky, milí studenti, děkujeme za vaši ochotu pomáhat, pracovní nasazení i za to, že utváříte při těchto aktivitách dobré jméno naší školy.

Zařazeno v kategoriích:

Úspěchy
Základy společenských věd
Učitelé
Žáci
Celý článek...

Post Bellum: Doma a jinde - zážitkový workshop pro studentky a studenty kvart.

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Denisa Hobžová

3 fotografie

Workshop s podtitulem "fenomén uprchlictví z pohledu jednotlivce zasaženého velkými dějinami" - jak aktuální! 

Studentky a studenti zažili postupnou proměnu společenské atmosféry třicátých let v Československu. V rolích představitelů jednotlivých politických stran řešili aktuální výzvy – jak nejlépe oslovit voliče před nastávajícími volbami a jak reagovat na stále agresivnější rétoriku sousedního Německa. Na pozadí těchto změn společně sdíleli osud mladé židovské dívky Evy, kterou okolnosti přivedly před zásadní otázku: Kde pro sebe najít bezpečné místo? Téma silně rezonovalo v návaznosti na aktuální situaci na Ukrajině a sílící uprchlickou vlnu. Úvodní otázka „Čím je pro mě domov?“ mrazila i hřála zároveň.

Post Bellum se zabývá zaznamenáváním a archivací vzpomínek pamětníků významných historických událostí. Projekt je znám pod označením Paměť národa. Z těchto materiálů připravuje výstavy a spolupracuje s nejrůznějšími médii na výrobě dokumentárních pořadů. V současnosti také organizuje sbírku na pomoc Ukrajině.

Lyžařský kurz 1. B a 2. B

Vydáno:

 | 

Autor: Mgr. Tomáš Juriga

 – 
7 fotografií

Lyžařský kurz v Rokytnici nad Jizerou pohledem studentky 1. B Adély Kabelkové

Zařazeno v kategoriích:

Projektové týdny
Základy společenských věd
Úvahy, bilance, vzpomínky
Sportovní výkony studentů
Celý článek...

Výukový program s Lipkou - Jak na klimatickou změnu

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Denisa Hobžová

Bigy spolupracuje s Lipkou na projektu "klimatické vzdělávání do škol". V rámci této spolupráce absolvovali ve středu studenti a studentky 1.A a 1.C vzdělávací program přímo u nás na škole. Program navázal na výuku o klimatu v hodinách ZSV. A o čem byl? Jako zástupci jednotlivých států měli studenti a studentky možnost zažít si, jaké to je čelit konkrétním problémům, které globální klimatická změna přináší jednotlivým místům na naší planetě.  Vyzkoušeli si také účast na klimatické konferenci a jednání o klimatické dohodě. Následovaly aktivity zaměřené na možnosti, které změna přináší, jaké jsou cesty mitigace (zmírňování dopadů klimatické změny) a adaptace na změnu. Na základě příběhů fungujících nízkouhlíkových projektů získali inspiraci i větší vhled do problematiky řešení klimatické krize. 

Zařazeno v kategoriích:

Environmentální aktivity
Základy společenských věd
Celý článek...

Výukový program s Lipkou - Jak na klimatickou změnu

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Denisa Hobžová

4 fotografie

Bigy spolupracuje s Lipkou na projektu "klimatické vzdělávání do škol". V rámci této spolupráce absolvovali ve středu studenti a studentky 1.A a 1.C vzdělávací program přímo u nás na škole. Program navázal na výuku o klimatu v hodinách ZSV. A o čem byl? Jako zástupci jednotlivých států měli studenti a studentky možnost zažít si, jaké to je čelit konkrétním problémům, které globální klimatická změna přináší jednotlivým místům na naší planetě.  Vyzkoušeli si také účast na klimatické konferenci a jednání o klimatické dohodě. Následovaly aktivity zaměřené na možnosti, které změna přináší, jaké jsou cesty mitigace (zmírňování dopadů klimatické změny) a adaptace na změnu. Na základě příběhů fungujících nízkouhlíkových projektů získali inspiraci i větší vhled do problematiky řešení klimatické krize. 

Zařazeno v kategoriích:

Environmentální aktivity
Základy společenských věd
Celý článek...