Bigy logo
Biskupské gymnázium Brno a mateřská škola

Nejnovější články v kategorii Environmentální aktivity

FRANCIE PŘIVÍTALA STUDENTY QB_PROJEKT BPM VSTOUPIL DO II.ČÁSTI

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Martina Tinková

20 fotografií

Tento výjezd je pokračováním projektu frankofonní skupiny z kvinty B, která, jak jste si již dříve mohli přečíst, byla předtím na Erasmu ve Španělsku. Oproti předchozí výpravě byla tato poněkud jiného ražení, jelikož jsme neletěli letadlem, ale jeli autobusem. Sraz byl v sobotu 23. dubna v 10 hodin večer před Bohémou, odkud jsme usínajícím Brnem vyrazili po D1 přes Prahu do Německa, a následně jsme překročili francouzské hranice. Po cestě jsme stavěli po každých třech hodinách na dvacet až třicet minut, abychom, až dojedeme do cíle, byli ještě pořád alespoň trochu naživu. Naší vysněnou lokací bylo malé městečko Saint Martin-en-Haut asi 30 km od Lyonu, kam jsme se samozřejmě taky museli podívat. Byly nám na to vyhrazeny rovnou dva dny. Přivítala nás příjemná noc v hotelu Orée du bois, po které následovalo setkání se Španěly, výborná snídaně a výprava autobusem do lyccé Jean Monnet.

První den jsme se rozdělili do malých skupinek a střídavě vyráběli tuhé šampony, nebo připravovali recepty, které jsme také uvedli v provoz na mezinárodní večer, který se konal ve středu. Po skončení jsme se odebrali na radnici, kde nás čekal pan starosta se svým projevem, ve kterém si dokonce vylámal zuby na češtině, a sušenými salámy jako dárečky na přivítanou. V následujících pěti dnech jsme navštívili 2 farmy, trh na nákup surovin pro mezinárodní labužníky, lanové centrum, dvakrát byli v Lyonu, provozovali cykloturistiku, přešli na červenou, toulali se po bulvárech, nakupovali nejenom levné zboží, ochutnali pralinkovou briošku (někteří i šneky a žáby), měli dezert, prohlédli si Musée des Confluence s eko čtvrtí, projeli se lodí, jedli pizzu, chytli nějakou španělskou chřipku a na závěr jsme se samozřejmě nezapomněli pořádně dlouze rozloučit.

Text: Jan Privarčák, QB        Foto: Magdaléna Anežka Kapitánová

Zařazeno v kategoriích:

Francouzský jazyk
Environmentální aktivity
Zahraniční spolupráce
Celý článek...

PROJEKTOVÝ TÝDEN KVART – KLIMA SE MĚNÍ A MY S NÍM – 1. část

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Denisa Hobžová

8 fotografií

Letošním tématem projektového týdne se stalo měnící se klima. Studenti a studentky měli možnost nahlédnout problém z více stran díky zapojení učitelů z různých oborů i účasti řady inspirativních hostů. Cílem projektu bylo porozumět současné klimatické změně a uvědomit si, jaké dopady může mít naše jednání na ekosystémy a život člověka na Zemi. V návaznosti na to studenti*ky pracovali na projektu, který směřoval ke zmírnění změny klimatu či adaptaci na ni.

První den programu jsme při lesní hře společně hledali odpovědi na zapeklité „klimatické otázky“ v Atlasech klimatické změny, studenti*ky pracovali s texty, grafy, mapami i komplikovanými schématy. Následný workshop nabízel možnost lépe porozumět přírodním procesům. Studenti*ky si ve fyzikální laboratoři vyzkoušeli, jak množství CO2 ve vzduchu ovlivňuje kyselost vody a jak působí na teplotu a uvažovali nad koloběhem uhlíku v přírodě. Paralelní workshop dával možnost prozkoumat křesťanské texty reagující na svět přírody, hymnus sv. Františka na stvoření (bratři a sestry) a části encykliky Laudato si‘ papeže Františka. Čtení textů ve skupině nabízelo inspirativní zamyšlení i zajímavou debatu nad rolí církve v čase environmentální a klimatické krize a nad odpovědností křesťanů za tento svět.

Druhý den jsme společně počítali osobní uhlíkovou stopu a definovali jsme oblasti lidské činnosti, které nejvíce ovlivňují emise skleníkových plynů. Osobní uhlíkovou stopu jsme dávali do souvislosti s emisemi České republiky i celého světa. Ve druhé části dopoledne jsme přemýšleli, jak můžeme svým jednáním ovlivňovat množství emisí skleníkových plynů, a seznámili jsme se s projektem „Připrav Brno na klimatickou změnu“. Pracovali jsme s imaginací a představovali si Bigy budoucnosti.

Ve středu pracovali žáci ve skupinách pod dohledem zkušených lektorů: „červený tým“ s Jiřím NešporemLipky, „žlutí“ s Martinem JestřábkemNaZemi, „modří“ s Lucií SmolkovouNadace Partnerství. Hledali téma pro svůj studentský projekt a plánovali první kroky na cestě k jeho řešení. Cílem projektu je uskutečnit akci (u větších/dlouhodobějších zamýšlených projektů uskutečnit první krok, naplánovat akci, představit záměr, mapovat terén, vytvořit anketu a prozkoumat blíže některou oblast aj.) s klimatickým dopadem v prostorách školy anebo v jejím okolí. Pracovali ve třech skupinách. Odpoledne si vzájemně představili své záměry metodou rychlé prezentace – elevator pitch.

Zaujali také hosté. Petr Holík, hvězda prvního dne, nabídl zajímavý přehled o projektu Fakta o klimatu, jeho autoři shromažďují data o klimatu a klimatické změně různých vědeckých institucí (ČHMÚ, NASA, Eurostat, IPCC a jiné) a zpracovávají z nich grafy a infografiky pro další použití. Bigy student Jakub Chládek nás zase seznámil s činností studentské organizace Fridays for future, jejími cíli, historií a organizační strukturou. Studenti*ky měli možnost ptát se na jeho osobní zkušenost s občanskou angažovaností a aktivismem. Ve středu mezi nás zavítala Helena TovárkováNadace Veronica a představila možnosti fundraisingu, který napomáhá získávání finančních či jiných prostředků na obecně prospěšnou činnost organizací nebo jednotlivců.

Zařazeno v kategoriích:

Projektové týdny
Environmentální aktivity
Základy společenských věd
Celý článek...

PRVNÍ MOBILITA VE ŠPANĚLSKU PRO PROJEKT "BPM POUR LE MONDE PLUS DURABLE"

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Martina Tinková

10 fotografií

V ranních hodinách 20. března naše 15 ti-členná výprava zahájila první výjezd v rámci projektu ‘BPM - pour le monde durable’, na kterém spolupracuje Španělsko, Francie a Česká republika. S minimálním počtem zapomenutých pasů jsme vyrazili z Brna směrem Letiště Václava Havla v Praze. Tam následovalo v rychlém sledu: odbavení - příjezdové formuláře - zapínání letadlového režimu na telefonu - a najednou jsme přistávali ve Frankfurtu, kde jsme nabrali naše francouzské partnery a přestoupili na letadlo do španělského Bilbaa. Úspěšným zakončením dne byl příjezd do našeho hostelu v Hinojedu.

Náš nabitý pětidenní program započal na střední škole v Piélagos, kde jsme se setkali se španělskými přáteli - našimi průvodci pro celých pět dní pobytu. S nimi jsme objevili jedny z nejvýznamnějších památek regionu Kantábrie. Například přírodní park Cabárceno, který je domovem pro mnoho původních iberských druhů zvířat, jako jsou medvědi, jeleni či kamzíci. Nebo El Capricho de Gaudí - nádherná vila v Camillu, kterou navrhl sám Antonio Gaudí. Jeden den jsme byli po kolena v moři na plážích Santanderu, další den jsme se koulovali na vrcholu Kantabrijského pohoří. Nejpřínosnější částí pobytu byla ale mezinárodní spolupráce s našimi zahraničními druhy. Konverzace jsme vedli kombinací francouzštiny a angličtiny (...a pantomimy) a jakékoliv zbylé jazykové bariéry jsme eliminovali tím, že jsme si prostě rozuměli srdcem. S takhle skvělou společností pět dní uteklo jako voda a všichni se už nemůžeme dočkat příštího setkání ve Francii!

Ema Lauermannová (QB)

Zařazeno v kategoriích:

Projektové týdny
Francouzský jazyk
Environmentální aktivity
Zahraniční spolupráce
Odkazy
Celý článek...

Hlasujte pro zkrášlení okolí Bigy

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Miroslava Ševčíková

4 fotografie

Ahoj.

 Jsme studenti z Kvarty B a společně jsme se zapojili do projektu "Pomáháme spolu mimo školu". V něm máme za úkol zvelebit okolí Bigy. Minulý rok byla v rámci něj vyrobena venkovní učebna.
My jsme dali dohromady tři návrhy, ze kterých máte možnost vybrat jeden, který pak zrealizujeme. Pro návrh, který vás nejvíc zaujal, hlasujte v online dotazníku - https://forms.gle/7e6qfhYHsxtmtrak8.
Děkujeme za všechny hlasy
Kvarta B

Zařazeno v kategoriích:

Projektové týdny
Environmentální aktivity
Celý článek...

Program: Odborník ve výuce

Vydáno:

 | 

Autorka: PhDr. Yveta Reiterová

4 fotografie

24. února se v 1.A uskutečnil program nazvaný Odborník ve výuce. 1.A navštívila RNDr. Svatava Kubešová z Moravského zemského muzea, která se spolu s prof. Reiterovou věnovala výuce mechorostů. Během vyučovacího bloku studenti nasbírali v okolí školy různé druhy mechů, pozorovali a určovali je pod mikroskopem; snažili se je rozpoznat podle určovacího klíče. Z mechu mj. také studenti dělali preparáty. 

Další součástí programu byla odborná přednáška věnovaná mechorostům, ale také významu, ekologickým hlediskům, potravním řetězcům v přírodě a ochraně přírody. Poslední částí výukového programu bylo také poznávání okolí školy, vč. druhové rozmanitosti lesa. Studenty projekt zaujal a líbil se jim.

Y. Reiterová

Zařazeno v kategoriích:

Soutěže
Environmentální aktivity
Biologie
Celý článek...

Výukový program s Lipkou - Jak na klimatickou změnu

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Denisa Hobžová

Bigy spolupracuje s Lipkou na projektu "klimatické vzdělávání do škol". V rámci této spolupráce absolvovali ve středu studenti a studentky 1.A a 1.C vzdělávací program přímo u nás na škole. Program navázal na výuku o klimatu v hodinách ZSV. A o čem byl? Jako zástupci jednotlivých států měli studenti a studentky možnost zažít si, jaké to je čelit konkrétním problémům, které globální klimatická změna přináší jednotlivým místům na naší planetě.  Vyzkoušeli si také účast na klimatické konferenci a jednání o klimatické dohodě. Následovaly aktivity zaměřené na možnosti, které změna přináší, jaké jsou cesty mitigace (zmírňování dopadů klimatické změny) a adaptace na změnu. Na základě příběhů fungujících nízkouhlíkových projektů získali inspiraci i větší vhled do problematiky řešení klimatické krize. 

Zařazeno v kategoriích:

Environmentální aktivity
Základy společenských věd
Celý článek...

Výukový program s Lipkou - Jak na klimatickou změnu

Vydáno:

 | 

Autorka: Mgr. Denisa Hobžová

4 fotografie

Bigy spolupracuje s Lipkou na projektu "klimatické vzdělávání do škol". V rámci této spolupráce absolvovali ve středu studenti a studentky 1.A a 1.C vzdělávací program přímo u nás na škole. Program navázal na výuku o klimatu v hodinách ZSV. A o čem byl? Jako zástupci jednotlivých států měli studenti a studentky možnost zažít si, jaké to je čelit konkrétním problémům, které globální klimatická změna přináší jednotlivým místům na naší planetě.  Vyzkoušeli si také účast na klimatické konferenci a jednání o klimatické dohodě. Následovaly aktivity zaměřené na možnosti, které změna přináší, jaké jsou cesty mitigace (zmírňování dopadů klimatické změny) a adaptace na změnu. Na základě příběhů fungujících nízkouhlíkových projektů získali inspiraci i větší vhled do problematiky řešení klimatické krize. 

Zařazeno v kategoriích:

Environmentální aktivity
Základy společenských věd
Celý článek...

Virtuální prohlídka