Erasmus + není programem jen pro studenty, ale také pro jejich učitele. V rámci Erasmus+ mohou učitelé vyjet na tzv. shadowing neboli stínování. Týden tráví v zahraniční škole, dívají se vyučujícím přes rameno, snaží se nasát atmosféru školy, poznat nové metody výuky, srovnávat, debatovat, sdílet zkušenosti a také se obohatit kulturně nebo sportovně.
S kolegyní Jitkou Piskačovou jsme měly v květnu příležitost navštívit Institut Banús Cerdanyola del Valés v blízkosti Barcelony. Od prvního okamžiku jsme byly vtaženy do dění na škole (průvodcovaná prohlídka školy, seznámení se s vedením školy, výuka ve skupinách, představení naší školy). Kolegyně J. Piskačová navštěvovala hodiny matematiky, informatiky a fyziky. Já jsem se jela podívat, jak se ve španělském prostředí učí francouzština.
Institut Banús je zapojen do více Erasmus projektů, jsou zde proto na návštěvy zvyklí. Učitelé jsou otevření, přátelští, je možné s nimi diskutovat. Občasnou bariérou se mohla zdát angličtina, ale i tu jsme nakonec překonaly. Rozhovory se vedly především na téma digitálních technologií (po pandemii COVID-19 zavedli na škole tablety pro všechny, digitalizované učebnice), také nad vzdělávacím systémem obou zemí, nad speciálními vzdělávacími potřebami některých studentů (dyslexie, dysgrafie, ADHD) atd.
Kromě pracovních povinností jsme měly příležitost navštívit Barcelonu a vzdělat se také v oblasti kulturní, gastronomické a sportovní. Domnívám se, že stínování je vynikající způsob jak se obohatit metodologicky, lidsky, získat potřebný rozhled a nadhled. Tuto zkušenost doporučuji všem.
Martina Tinková
Zařazeno v kategoriích: