Projektový týden pro druháky tentokrát jako týden mediálního vzdělávání. Bigy ve spolupráci s Fakultou sociálních studií MU. Přihlašování proběhne v pondělí 30. září. Počet míst je omezen!
Média. Často jediný zdroj poznání o dění ve světě, který přesahuje naše bezprostřední okolí. Můžeme ale tomu, co se na stránkách novin a televizních obrazovek objeví, vždycky věřit? A co zprávám na internetu? Na sociálních sítích? Tomu, co nám přistane v e-mailu, Messengeru či WhatsAppu od našich přátel? Ano, odpovídáte správně, je třeba se mít pořádně na pozoru, abychom někomu nenaletěli nebo abychom sebou nenechali manipulovat druhými.
Studijní program Odpovědný vztah k médiím, který vzniká v rámci projektu Občanský průkaz 4.0 se v 16 vyučovacích hodinách snaží postihnout všechna důležitá témata, která bychom měli ve vztahu k médiím a jejich konzumaci znát a reflektovat. Postupně se žáci a studenti dostávají od historického ohlédnutí za vývojem médií přes diskusi o jejich účincích, proměnách ve stylu práce novinářů, vztahu médií a kvality demokracie až po reflexi nových témat a hrozeb, jakými jsou fake news a kyberbezpečnost.
Po absolvování programu by studenti a žáci měli být schopní chápat nejen jak fungují konvenční média a v jakých (legislativních) mantinelech se pohybují, rozlišovat mezi jednotlivými mediálními formáty a žánry, ale i aktivně vnímat důležitost důvěryhodnosti a reputace (alternativních) zdrojů, ze kterých čerpají informace.
Program se postupně dotýká následujících tematických oblastí:
Historie médií a jejich vztah k realitě
- Média a svoboda – média v demokraciích a nedemokraciích; média a politika; důležitost vlastnictví médií
- Která média se v současnosti podílejí na formování našich představ o dění ve světě a proč
- Média a výzkumy veřejného mínění
- Mediální žánry – rozpoznávání a tvorba
- Jak funguje zpravodajství – jedna událost podaná dvěma zcela různými způsoby (a ideálně aby to bylo ještě úplně jinak)
- Vnější vlivy na chování médií: institucionální (mediální legislativa), regulace, neformální (nátlak, lobbying, vlivové agentury, public relations apod.)
- Předpokládané či skutečné vlivy některých mediálních obsahů na vnitřní rozpoložení jedince (násilí, pornografie)
- Média a vliv na život mediovaného jednotlivce (paparazzi, mizení soukromí, lež v médiích, právo na opravu, právo na odpověď, soudy)
- Reklama
- Politická reklama
- Fakenews I.
- Fakenews II.
- Kyberbezpečnost
- Moje stopy na internetu
- Jak lze radikalizovat společnost díky internetu
Zařazeno v kategoriích: