Co je osobnostní a sociální výchova?
Na tomto místě není prostor pro přesnou definici, v osobnostní a sociální výchově samé totiž nejde o definice a vědomosti, ale spíše o dovednosti a zkušenosti.
Není to jeden výukový předmět. Osobnostní a sociální výchova jako průřezové téma se objevuje ve všech předmětech, kurzech, objevuje se nejen ve vztahu pedagoga a studenta, ale i ve vztahu pedagogů k sobě navzájem a ve vztahu mezi studenty – je součástí ducha školy.
Osobnostní a sociální výchova je pro nás synonymem komplexního rozvoje
osobnosti, chápeme ji jako cestu osobnostního růstu.
U studentů se snažíme rozvíjet:
- kreativitu a iniciativu
- odpovědnost k sobě a druhým
- schopnost v konkrétní situaci včas a vhodně reagovat
- schopnost reflektovat své jednání
- ochotu naslouchat, zájem o druhé
- sociální a komunikační dovednosti
- důvěru ve vlastní schopnosti
- umění spolupráce
- otevřenost k možnostem, které přináší konkrétní životní situace
Osobnostní a sociální výchova je nedílnou součástí výuky občanské výchovy na nižším gymnáziu (viz ŠVP pro nižší stupeň osmiletého gymnázia). V primě se navíc učí v samostatném bloku v jedné ze dvou hodin náboženství, která je dělená na poloviny (náboženská výchova/OSV). Opíráme se zde především o projekt Etická výchova.
Projekt Etická výchova u studentů rozvíjí sociální a komunikační dovednosti. Hlavním cílem Etické výchovy je rozvoj prosociálnosti. V hodinách se používá zážitková metoda učení – studenti se učí z vlastního prožívání a zážitků, které potom přirozeným způsobem ovlivňují jejich postoje a chování. Využíváme moderních pedagogicko-psychologických metod, které studentům poskytují zkušenost a umožňují vytvořit si vlastní úsudek.
Studenti si osvojují potřebné dovednosti v deseti krocích.
- komunikace
- sebeúcta
- pozitivní hodnocení druhých
- Tvořivost a iniciativa
- komunikace citů
- empatie
- asertivita
- reálné a zobrazené vzory
- pomoc, přátelství, spolupráce
- komplexní prosociálnost
Na osobnostní a sociální výchovu jsou dále přímo zaměřeny některé kurzy – výjezdové semináře. Tyto kurzy jsou vedeny metodou zážitkového učení.
V primách a 1. ročnících se pro každou třídu organizuje v září adaptační kurz. Jeho hlavními cíli jsou:
- nastartování rozvoje pozitivních sociálních vazeb mezi studenty
- rozvoj sociálních a komunikačních dovedností
- prevence psychopatologických jevů ve třídě
- hledání svého místa ve třídním kolektivu
Na organizaci a vedení adaptačních kurzů se přímo podílí dobrovolníci z řad studentů vyšších ročníků gymnázia. Pomáhají tak mimo jiné svým mladším spolužákům s plynulým začleněním do života gymnázia, do společenství školy.
V sextě a v 2. ročnících následuje jednodenní seminář:
- řešení konfliktů a problémových situací
- obrana proti manipulaci
- využití asertivních dovedností a technik při řešení konfliktů
V septimě a v 3. ročnících se pak studenti účastní jednodenního semináře s tématy:
- co dál po škole – uvědomění si vlastních cílů, schopností, objevení růstového potenciálu, sebepoznání, podpoření osobnostního růstu
- hledání cesty k dosažení vlastních cílů
Garantem osobnostní a sociální výchovy na škole je Mgr. Pavel Vaněk, kromě jiného organizuje a vede tématické dny a spolupodílí se na vedení výjezdových seminářů pro studenty vyššího gymnázia.
Výjezdové semináře pro studenty vyššího gymnázia organizuje a vede Mgr. Petr Vaněk.
Zařazeno v kategoriích: