Bigy logo
Biskupské gymnázium Brno a mateřská škola

ELMI-BIGY informuje

Vydáno:

|

Autor: RNDr. Miloš Winkler

6 fotografií

PACHATEL BYL USVĚDČEN!

Jak jsme vás posledně informovali, naším největším hitem v poslední době bylo pozorování chlupů ledního medvěda. Zjistili jsme, že jsou něčím napadené. Po delším pátrání jsme nalezli odborný článek, který popisoval přesně to, co jsme viděli na našich snímcích. Oslovili jsme zahraniční autory a poslali jsme jim naše fotografie. Zde máte jejich odpovědi:

Dear Milos, I am so pleased to hear from you and that you have an enquiring mind-sign of a good scientist! In my  30 yrs as a forensic hair and wildlife examiner, I have not seen such clear, high resolution from SEM such as yours; in addition to great technical skills, you also have a very good eye for detail. I am also pleased that you enjoyed the taphonomy paper. I have illustrated my replies to some of your queries with images I have taken, these are attached to the end of the e mail. I hope that I have helped with interpreting some of the images, and i am sorry I couldn’t be of more help in Figs 6-8. I have attached a paper that you may find of interest as it explores in further detail the effects of taphonomy on extinct megafauna Please don’t hesitate to contact me again should you have any further queries. Kindest regards Milos and thank you again for your e mail,  Silvana.

Dr.Silvana R. TRIDICO
Consultant
Forensic Science & Wildlife Matters

Dear RNDRr Winkler,
Thank you very much for your enquiry and your interest in our work. You have produced some exemplary photomicrographs of some very interesting fungal/microbial interactions with polar bear hair. I particularly congratulate you on your longitudinal cross-section that very clearly shows a completely digested medulla. How did you manage to prepare such a wonderful cross-section? My research partner  will also reply to your email. One possible avenue of further exploration would be to carry-out some DNA sequencing in order to identify the micro-organisms. Unfortunately neither of us is able to identify fungi/bacteria from their morphology, in fact we are attempting to find someone who can assist in that endeavour.
regards
Dr K. Paul Kirkbride
Professor of Forensic Science
School of Chemical and Physical Sciences Flinders University,  GPO Box 2100 Adelaide, SA 5001

A ještě jeden tuzemský dopis z Akademie věd:

Dobrý den pane profesore,
děkuji za zajímavé elektronoptické snímky. Podle mne se nejedná a typické keratinolytické houby, ale o různorodou mikroflóru. Např. na obr. 5 jsou tyčinkovíté bakterie asi 2 um dlouhé, a oválné až kokovité bakterie 1-1,5 um v průměru - koky jsou vidět i na obr. 7. Na obr. 6 by mohly být spory hub (jsou vidět jádra). Obr. 8 představuje jakési "minivajíčko", možná hmyzího původu. V přírodě existují i keratinolytické bakterie, nejen houby - např. některé aktinomycety dokáží atakovat a lyzovat chlupy. Keratinolytická aktivita je patrná na obr. 2, 3, 4 a 7. Pro určení jednotlivých mikroorganizmů by byla nutná kultivace.

S pozdravem
Zdenek Hubálek

prof. RNDr. Zdeněk Hubálek, DrSc.
Ústav biologie obratlovců AV ČR Brno, Klášterní 2, 691 42 Valtice Oddělení mikrobiologie Ústavu experimentální biologie PřF MU, Tvrdého 14, 602 00 Brno.

Máme radost, že se naše preparáty i snímky zalíbily špičkovým odborníkům