V termínu 10.–17. 2. 2019 se skupina deseti studentů Biskupského gymnázia v doprovodu Simonety Dembické a Jiřího Vondry zúčastnila prvního nadnárodního setkání projektu WISA (Wise & Inventive ScreenAgers) v řeckém Makrychori poblíž Larissy. Jedná se o projekt programu Erasmus+ KA2, zaměřený na oblast mediální gramotnosti, který naše škola koordinuje. Kromě Biskupského gymnázia se na projektu podílejí tři zahraniční školy: Gymnaseio Lykeiakes Taxeis Makrychoriou (Highshool) z Larissy v Řecku, Manavgat IMKB Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi z Manavgatu v Turecku a Colegiul Dobrogean “Spiru Haret” z města Tulcea v Rumunsku.
Během týdenního pobytu v Řecku studenti pracovali ve workshopech souvisejících s problematikou médií a zúčastnili se zajímavého kulturního programu.
První workshop, “Movie Making Lab” pod vedením nevládní organizace “Balkans Beyond Borders”, byl věnován tvorbě krátkých videí. Nešlo o techniku natáčení, ale o hrdinu a jeho příběh – storytelling. Účastníci byli rozděleni do smíšených skupin tak, aby byli v každé zástupci z různých zemí. Pracovali na scénáři krátkého filmu, který následně odprezentovali. Po workshopu se konalo oficiální, velmi srdečné přivítání na škole v Makrychori, s pohoštěním tradičními řeckými jídly, připravenými rodiči a prarodiči žáků. Všichni společně si také zatančili na řecké, rumunské, turecké a české rytmy. Odpolední program proběhl v muzeu v Larisse, kde žáci tvořili text do místních novin “Ελευθερία” (Svoboda). Náročný den byl zakončen v místní galerii zhlédnutím čtyř krátkých filmů z festivalu “Balkans Beyond Borders”.
Druhý den pokračoval filmový workshop, tentokrát zaměřený více technicky: jak film rozčlenit do záběrů, z jakých úhlů a jakými pohyby snímat záběry kamerou, jak vybírat hudební podklad a jak video editovat. Třetí a čtvrtý den probíhaly dva nezávislé workshopy. První byl určený pro přírodovědně zaměřené studenty a měl název “Hands on the Internet of Things”. Skupiny po třech žácích obsluhovaly pracovní stanice, které sestávaly z notebooku a arduina (v podstatě také malého počítače), pomocí kterého lze sledovat a ovládat čidla nebo motory (vstup nebo výstup). V našem případě se jednalo o ovládání obvodů s LED diodami, měření vzdálenosti pomocí ultrazvukového senzoru, měření teploty a vlhkosti. Žáci se seznámili s programovacím kódem a díky zapojení do sítě mohli kontrolovat nejen své “věci”, ale i “věci” jiných skupin. Měli možnost pochopit, jak funguje chytrá domácnost, jak některá zařízení v domácnosti ovládat z kanceláře apod. Druhý workshop byl věnován tvorbě multimodálních textů (jeden den) a publikování na Wikipedii (druhý den).
V rámci odpoledních kulturních aktivit nechyběla komentovaná prohlídka města Larissa a návštěva Archeologického muzea. Naši řečtí hostitelé pro nás připravili dva skvělé výlety: do půvabné, památkově chráněné vesničky Ampelakie, kde byli všichni pohoštěni místostarostou Makrychori v místní taverně, a do monumentálního skalního komplexu pravoslavných klášterů Meteora, zapsaného na seznamu kulturního dědictví UNESCO.
V sobotu jsme odjeli do Soluně (Thessaloniki), kde jsme se prošli po Aristotelově náměstí, kolem Bílé věže a památníku Alexandra Velikého. Navštívili jsme i chrám svatých Cyrila a Metoděje, spolupatronů Evropy.
Projektové setkání v Řecku bylo první ze čtyř plánovaných mezinárodních aktivit. Další se uskuteční v květnu 2019 v rumunském městě Tulcea, které leží blízko dunajské delty, a v září 2019 proběhne setkání v Brně. Poslední je naplánováno na únor 2020 v tureckém Manavgatu. Projekt si klade za cíl rozšířit výuku mediální gramotnosti na partnerských školách účastí na projektových aktivitách, vybavit studenty kritickým myšlením a kompetencemi potřebnými pro využívání médií jako zdroje informací a dovednostmi nezbytnými pro zodpovědnou tvorbu vlastních mediálních produktů. Díky mezinárodním setkáním se daří podporovat interkulturní prostředí na partnerských školách, bourat předsudky a učit se toleranci.
Zařazeno v kategoriích: