Vážení přátelé,
právě jste s dostali na stránky oddělení hudební výchovy na Biskupském gymnáziu. Hudební výchova, to jest obor, který je pro náš život velmi důležitý. Jeden by řekl: „Co je to za nesmysl, vždyť to přece nebudu studovat, tak proč mám poslouchat výklad v tak nedůležitém předmětu?“ Na takovou otázku je snadná odpověď: Hudba nás bude všechny provázet po celý život. Uklidní nás a povzbudí, když jsme smutní, naopak když jsme veselí, prohloubí naši radost. Již v době starých Řeků byla hudba nedílnou součástí života. Možná že někoho napadá, proč se máme chovat jako lidé, kteří žili před několika tisíci lety. Musíme si ale uvědomit, že to byla jedna z nejvzdělanějších kultur, která položila základy dnešních věd přírodních, humanitních, ale i kultuře. Ano, i kultuře, která přetrvává dodnes. Proto bychom si měli uvědomit, že zanevřeme-li na hudbu, necháme zakrsnout jednomu křídlu z naší duše. Ochuzujeme se jen sami o své pocity. A tak s úsměvem, zpěvem a bez starostí, vyjdeme z učebny plné hudby a radosti.
Pavel Niedermayer
kvinta B
Vítejte na stránkách předmětu, který byste si měli zamilovat! Konečně předmět, v němž nemusíte počítat příklady, psát diktáty nebo si dělat dlouhé zápisky, kterým stejně nerozumíte. Tady si můžete na chvíli oddechnout od každodenního stresu, známek, testů, zkoušení a takzvaně vypnout. Zaposlouchat se do pěkné hudby nebo si zazpívat nějakou písničku, zahrát si na hudební nástroj, to přece vždycky zlepší náladu! To je přece super, ne? V kterém jiném předmětu tohle můžete? Třeba v chemii? Pochybuji... Odtud se vám bude po zvonění těžko odcházet...
„Hudba je jedním z nejlepších prostředků k probuzení citů.“ (Christoph Willibald Gluck)
„Kde vám pomůžou, když se nedaří nebo jste v depce?
No přece nahoře na BiGy v hudebce!“
Milan Dobeš
kvinta B
Výuka
Žáci se seznamují s poznatky hudební nauky (notace, stupnice, intervaly, akordy, dynamika, tempo, pravidla hlasové hygieny, pěvecké a sborové hlasy, rytmická cvičení, rytmické diktáty, melodické diktáty, hudební nástroje, partitura, taktování atd.). V praxi pak rytmická cvičení, dechová a hlasová cvičení, intonace, zpěv kánonů, lidových, umělých písní, základní kroky společenských tanců, hudebně-pohybové hry. A probírají tzv. dějiny hudby od počátků přes ostatní období až po současnou tvorbu oblasti hudby artificiální a nonartificiální. K tomu je určený poslech CD ukázek a videonahrávek. Píší opakovací testy i z poslechových ukázek. Starší žáci (kvarta, sexta a 2. roč.) si připravují hudební referáty svého oblíbeného žánru či interpreta včetně dostupných ukázek a dle bodového systému bude jejich výkon ohodnocen – týká se to žáků sext a druhých ročníků. Celý přehled požadavků na podobu referátu je uveden v sekci studijních materiálů.
Žáci končící v sextách a ve 2. ročnících předmět HV se podílí svým aktivním pěvecko-instrumentálním vystoupením na závěrečné školní vernisáži ve 2. pol. června v sále B5 (ve spolupráci s oddělením výtvarné výchovy).
Výuka je během roku zpestřena instrumentálními výstupy jak spolužáků tak studentů brněnské konzervatoře a JAMU nebo pak dále pro 1. roč. a kvinty přednáškou o historickém vývoji hudebních nástrojů strunných a dechových.
Dotace hodin
Osmileté gymnázium
- prima, sekunda, tercie, kvarta: 1 hod. týdně v půlených skupinách.
- kvinta, sexta: žáci si volí mezi HUV a VYV: 2 hod. týdně.
Čtyřleté gymnázium
Opět žáky v 1. ročníku voleno mezi výchovou hudební a výtvarnou. Dotace je dvouhodinová v 1. a v 2. ročníku.
Zařazeno v kategoriích: